marketingtrends
Zakelijk

5x marketingtrends om in de gaten te houden voor KMO’s

Een kleine of middelgrote onderneming (KMO) in de digitale marketing moet zich constant blijven ontwikkelen. Deze sector groeit namelijk enorm hard en krijgt steeds meer nieuwe technologieën en platforms om contact te leggen met klanten. In deze blog bespreken we de vijf marketingtrends die handig zijn om te gebruiken in een KMO.

Constante groei van digitale platforms

Digitale platforms blijven nog altijd groeien. Dit is niet raar, want grote bedrijven krijgen een steeds beter inzicht van wat gebruikers doen en willen. Met alle informatie die verzameld wordt, kunt u makkelijk een profiel maken voor een klant en inspelen op de vraag naar producten of diensten. Deze informatie wordt voor kleinere ondernemingen ook steeds toegankelijker. Er is een enorm aanbod aan tools om data te verzamelen en te vergelijken. U moet uw klant gemak bieden en dat kan uitstekend met deze platformen.

Shortvideo content

Tiktok is de grootste reden waarom shortvideo content zo snel ontwikkeld is. Bijna elk socialmediakanaal probeert op zijn eigen manier om deze content toe te voegen aan hun eigen platform. Door in te spelen op deze trend kunt u vooral bereik genereren. Deze video’s zijn niet ideaal om te binden met uw klant maar wel om potentiële klanten aan te spreken. Meedoen aan een leuke trend doet hierbij zeker geen kwaad. Als u een echte viral maakt, dan is uw bereik vanzelfsprekend het hoogste.

Artificial intelligence

Het gebruik van chatbots of voice assistents wordt ook bij bedrijven en ondernemingen steeds populairder. Deze tools worden steeds beter en zo dus toepasselijker om te gebruiken voor bijvoorbeeld contentcreatie en copywriting. Het verdiepen in enkele tools, zoals DeepL, Jasper.ai of Seventh Sense, is het zeker waard om uzelf tijd en moeite te besparen.

Duurzame bedrijven

Ondernemingen en bedrijven kijken steeds vaker naar hoe ze bij kunnen dragen aan een duurzame wereld. Financiële groei is niet het enige waarop gefocust wordt. Verantwoord ondernemen is een trend die vooral vertrouwen wekt. Als uw klanten zien dat u er alles aan doet om aan het milieu te denken, dan wekt dat empathie.

Transparantie en vertrouwen

Geef klanten en stakeholders een kijkje in uw organisatie. Door middel van social media is dit eenvoudig te doen. Korte video’s of foto’s van uw medewerkers laten zien dat uw bedrijf niet alleen een naam is. Zelfs het delen van leuke bedrijfsuitjes of workshops kan laten zien dat uw bedrijf op positieve manier met de medewerkers omgaat. Door transparant te zijn kunt u een langdurige relatie opbouwen met uw stakeholders en kunt u laten zien dat uw beleid goed in elkaar zit. Met deze transparantie kunt u ook beter uw marktwaarde bepalen. Als u ooit een andere uitdaging wilt zoeken dan kunt u op deze manier makkelijker uw bedrijf verkopen.